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FS9 Runway-Länge Einfluss auf Runway Zuweisung?


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Geschrieben

Hallo zusammen

 

Ich habe mich gefragt ob die Länge der Runway einen Einfluss hat, auf welche Piste die AI-Flieger geschickt werden.

 

Sprich wenn Rwy 16 +28 für den Start aktiviert sind und ich die 28 künstlich verkürze, gehen dann die Heavies auf der 16 raus, die anderen auf der 28?

Geschrieben

Darauf hatt doch eigentlich die Länge des Rwy's so gut wie keinen Einfluss... das kommt doch darauf an, wie du dein Afcad File konzipiert hast...

Geschrieben
Darauf hatt doch eigentlich die Länge des Rwy's so gut wie keinen Einfluss... das kommt doch darauf an, wie du dein Afcad File konzipiert hast...

 

Haha für die Antwort musste ich einfach ein DANKE verteilen... köstlich :008:

 

------

Till du kannst z. B. im nächsten Link einsehen wieviel runway AI Traffic benötigt (als Gradmesser, besser ist es natürlich wenn du die FDE von Jan auch nutzt um genaue Ergebnisse zu bekommen)

 

http://janswebsites.110mb.com/flightsim/ai-aircraft-behaviour-v5acof.html

 

verkürze doch mal die 28 auf ca. 5000 feet und berichte uns was passiert

Geschrieben

Hoi Philippe

 

Wow - das nenn ich Service. Ich bin gespannt auf die Ergebnisse - ich werde berichten.

 

Hast du sowas auch schon mal probiert auf anderen Airports?

 

Edit: So wie ich Afcad kenne könnte es evtl. nur auf parallelen Rwys klappen... mal schauen

Geschrieben

Bei 5500 feet gehen alle auf der 16 raus. Warum wohl? :(

Geschrieben

Ich kann das jetzt nicht um diese späte Stunde noch überprüfen, aber es liegt sicher daran, dass das empty weight (Leergewicht) der AI-Flieger in die benötigte Bahnlänge eingeht. Wie genau steht z.B. hier:

http://www.fsdeveloper.com/forum/showpost.php?p=13506&postcount=2

Da die Leergewichte der AI-Flieger oft nicht mit den realen Fliegern übereinstimmen kann es zu Unstimmigkeiten kommen. Die Daten auf Jans Webseite weiter oben gelten nur für seine FDEs, glaube ich.

 

Für den Start gilt außerdem, dass die dem Parkplatz nächste passende Bahn gewählt wird. Hier gilt der Bahnmittelpunkt, glaube ich. (Bin mir aber nicht sicher.)

Geschrieben

Also auf deutsch:

Flugzeugtyp u. Wind entscheiden, das bei (fast) parallelen Runways große Flugzeuge die lange u. kleine Flugzeuge die kurze Bahn nehmen.

Beim alten Nachkriegs-München-Riem gab es eine Runway für die Großen u. eine für GA. Scenery u. Traffic hatte ich mal vor langer Zeit für FS8/9 gemacht u. ist dafür ein gutes Beispiel.

Geschrieben

Was heisst fast parallel? ca. 10° Grad abweichung. Ich denke also in LZSH (28+16) kann man nicht mehr von fast parallel reden.

 

Probiers jetzt mal mit 6500 feet....

Geschrieben

Es sind 7,9° Unterschied von einem Runway zum nächsten. Alle, die weniger Unterschied haben werden zu einer Gruppe zusammengefasst, die gemeinsam genutzt wird. Zürichs genaue Headings kenne ich nicht, aber wenn die eine 140° hat und die andere 160°, dann kann man dem abhelfen indem man zwei neue Runways einbaut. Eine mit 147° und eine mit 154°. Dann werden alle 4 zusammen benutzt. Die Extrabahnen kann man mit Koordinaten versehen, die irgendwo in Sibirien liegen. Damit die Runways nicht benutzt werden macht man sie einfach sehr kurz. FreeZ hat da z.B. 6m Länge benutzt.

Für 28+16 geht das mit entsprechend mehr Runways natürlich auch. FreeZ hat hier die Runways: 10, 11L, 11R, 12L, 12R, 13L, 13R, 14, 15L, 15R, 16. Alle mit weniger als 7,9° Unterschied, und alle werden gemeinsam benutzt.

Der Nachteil ist, dass die Extra-Runways im ATIS auftauchen.

Geschrieben

Bei mir kommt da:

Welcome to PHPfileNavigator

Restricted Area

The Administrator has been alerted

:confused::009:

Geschrieben

Bei mir kommt auch die Meldung wie bei Felix.

Ich hab auch schon mal eine Anleitung dazu geschrieben. Zu finden auf meiner Homepage.

Geschrieben

ist auch nicht zu erreichen obwolhl ich user bin :006:

Geschrieben
The topic or board you are looking for appears to be either missing or off limits to you.

 

Ist nicht dein Tag, würd ich sagen.:p Oder nicht mein Tag?

Geschrieben

ok wenn alle Stricke reißen, dann so:

 

(mein Schulenglisch sollte wohl jeder verstehen der sich in FS Foren rumtreibt) ;)

 

This is a tutorial to explain the principle of building crossing runways on each FS-Airport.

 

This tutorial is similar to a post of Reggie Fields in another forum, but through this post I understood the technique and I thought it would be fine to have this available here. I'm sorry for my limited english-skills.

 

The secret: Microsoft programmed runways in a way, that not only runways with same heading are parallel, runways with a difference less than 7° in heading are parallel, too. Best example is brussels airport, the heading of the northern and southern runway is different less than 7° but FS recognises them as parallel runways. Through this programming by MS we will be able to get all runways active at the same time.

 

 

What we need:

 

- 25 minutes of your time (no fear, next time you're able to do the same for your airport in 10 minutes)

- AFCAD or AFX

- pen and paper

 

 

Open AFCAD/AFX and choose the airport you wish to work with. In my example I'll take Cologne/Bonn (EDDK), my home airport ::party2::

Cologne/Bonn has three runways, two of them are parallel (32R/14L + 32L/14R, no difference in heading) and one is crossing (06/24).

At the default airport the crossing runway is named as 07/25, don't know why but it's not correct.

Our target is now, to "manipulate" the AFCAD and to activate all runways that traffic will also use 06/24 at the same time.

 

wtwok8.jpg

 

Go to you menu bar and choose "List" and then "Runways". Now you can see all runways of Cologne/Bonn

 

be8oeu.jpg

 

Now click on runway 06/24 (default: 7/25) and then on "properties" on the right side. We want to know which heading runway 06/24 has.

Look at "True heading" and you will see the heading is 64.380.

 

Write 06/24 = 64.380 on your paper.

 

Now we have to know the true heading of one of the parallel runways. We just do it like we did with runway 06/24 -> List -> Properties -> True Heading. In our example we use runway 32R/14L. The value of heading is 137.520

 

Write 32R/14L = 137.520 on you paper, but let a bit space between 64.380 and 137.520. We have to write some more numbers between those two.

Now we will build some more runways to chlose the gap between the runways 06/24 and 32R/14L.

 

We remember: the runways may not be apart more than 7°! Look on your paper and you see:

06/24 = 64.380°

32R/14L = 137.520°

 

To know how many runways we need to chlose the gap, we just have to look how often 7° fits between 64.380° and 137.380°.

simple math:

 

 

64.360

 

71.360 (+7)

78.360 (+7)

85.360 (+7)

92.360 (+7)

99.360 (+7)

106.360 (+7)

113.360 (+7)

120.360 (+7)

127.360 (+7)

134.360 (+7)

 

137.380

 

ten times! that means we will build ten runways to chlose the gap and to active 06/24.

 

Build the runways:

Make a "hold short node" at a point between 06/24 and 32R/14L just like in the pic below:

 

2w23pjb.jpg

 

We now have to consider how we call the ten runways. The designation of the runways must lie between 06 (RWY06) and 14 (RWY14).

Well between 7 and 14 is no place for 10 runways, we will specify the runways with help of L, C, R, (Left, Center, Right).

 

And that's how it looks like on my paper:

 

(RWY06)

1. RWY08 071.380°

2. RWY09 078.380°

3. RWY10 085.380°

4. RWY11R 092.380°

5. RWY11C 099.380°

6. RWY11L 106.380°

7. RWY12R 113.380°

8. RWY12L 120.380°

9. RWY13R 127.380°

10.RWY13L 134.380°

(RWY14)

 

write the missing numbers on your paper.

Off course I could specify the runways with other numbers, important is that the values are between 7 and 14, f.e.:

08R 08C 08L 09R 09C 9L 10 11 12 13

 

Now go to your AFCAD / AFX menu and click on "insert" and then click on "runway". A new window has opened.

Write "08" as designator at Base End! Do not write this in the Reciprocal End, because the runway would be the wrong way round.

 

Add the following for length and width:

 

Length: 1000

Widht: 50

 

Important: with this open window click on the hold short node you made. Now you have fixed the location of your runway respectively you set the middle of the runway. Look on your paper and write the heading of runway 08 (71.380) in "true heading".

 

14kxguv.jpg

 

That's it, now you see the first of ten new runways.

Could look like this:

 

11reydu.jpg

 

Repeat the steps above with the other nine runways. always the same is lenght and width of a runway. What changes is the designator for the base end and the true heading. Don't forget to click on the hold short node when you open the -> insert -> runway -window.

 

If you are ready with your new runways it will surely look like the following pic:

 

2hfqrec.jpg

 

Click on every fake runway and close them for starts and landings. Click on markings, lights and vasi an make sure everything is unchecked

 

Now we have to order our runways according to the size. Therefor we go to "List" and "Runways". In this case size means the number of your fake- runways. You see the numbers are disordered, you can order them with your mouse (hold left mouse click).

 

2n7jomc.jpg

 

 

now the last big step: we have to send the runways away from cologne/bonn, at best to the antarctic, a place where you never will flying to! The ATC doesn't use this runways then, because they are too far away from EDDK.

To do this, click on every fake-runway and write at "Center Location" a longitude and latitude of an antarctic-airport of your choice. I went to my FS9 and searched for Nuuk Airort in Greenland or go to google, you will find some datas within a minute.

 

and one thing more: through the ordering of our runways in the list some taxiway links lost their designation, Go to tools, use the fault finder to correct that.

 

That's it! Save the airport, go to your FS and wait till your Traffic arrives or switch on your ATIS to proove if everything is allright.

 

2r6cks9.jpg

 

btw: you can use this tool..

 

http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=excel+runways&CatID=root&Go=Search

 

..to calculate your fake-runways! :P

I just wanted that you do some math! It's good for understanding this technique.

 

 

enjoy your enhanced airport!

 

 

 

 

EDIT: runways less than 8° (until 7.9) are recognized as parallel by FS, thanks to Reggie

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