Alonzo Geschrieben 30. Dezember 2010 Teilen Geschrieben 30. Dezember 2010 Hoi zäme Frage: Wie geht eigentlich der Triebwerkstart einer genau F/A-18 vor sich? Bei der F-16 gibt es dafür den JFS (Jet Fuel Starter, arbeitet mit Druckluft), der ganze Startvorgang ist unter http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-200-start-0.html sehr anschaulich erklärt. Für die F/A-18 konnte ich jedoch nirgends eine vergleichbare Erklärung finden - wie funktioniert es da? Braucht es externe Power/Luft o.ä., oder kann eine F/A-18 ihr Triebwerk autonom starten? Und woher kommt das charakteristische Tuten beim Triebwerkstart? Besten Dank für klärende Infos! Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Boelkstoff Geschrieben 1. Januar 2011 Teilen Geschrieben 1. Januar 2011 Soweit ich weiss,(und im Militär gesehen habe), haben die eine Hilfsturbine,welche elektrisch gestartet wird. Damit werden die Triebwerke dann "angepustet". Der Ton den du meinst stammt angeblich von der Luft, die durch Bypässe gedrückt wird. Genauer kann ich es nicht sagen, war nicht bei den Hornets, durfte "nur" an den Tigerlis rumschrauben:rolleyes: Gruss Marcel Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
D-EBIP Geschrieben 1. Januar 2011 Teilen Geschrieben 1. Januar 2011 Die Hornet hat eine eigene APU (Auxiliary Power Unit) knapp hinter dem Hauptfahrwerksschacht, und kann damit die Triebwerke auch autonom starten. Die Ein- und Auslässe der APU sind an der Rumpfunterseite angebracht: Bild vom APU-Lufteinlass, Blick in Flugrichtung: http://personal.eunet.fi/pp/vmhalme/hornet_finnaf/073hornet_swissaf.jpg APU-Luftauslass oben links, Blick in Flugrichtung: http://personal.eunet.fi/pp/vmhalme/hornet_finnaf/074hornet_swissaf.jpg Bildquelle: http://personal.eunet.fi/pp/vmhalme/hornet_finnaf/index.html Mit der kompletten Startup-Sequenz kann ich leider nicht dienen, sorry. Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Young Pilot Geschrieben 1. Januar 2011 Teilen Geschrieben 1. Januar 2011 Auszug aus dem Superbug FA18 Manual: 8.0.2.1 APU STARTA self-contained (battery/APU) start is the primary method for starting the engines. The aircraft also has provisions for starting on opposite engine bleed air (crossbleed) for circumstances when that may be appropriate (e.g., alert launch, low battery, maintenance, engine restart after APU shutdown, etc.). With an external power start, all electrical systems are operative. With a battery start, power is available to operate the APU and engine fire warning systems, the caution lights panel and the EFD backup display. The right engine is normally started first in order to provide normal hydraulics to the brakes. During first engine battery start, the EFD RPM indication typically jumps from 0 to 5 or 10%, and light-off is indicated by TEMP rising from a minimum reported value of approximately 190°C. When the corresponding generator comes online (approximately 60%N2 rpm), the engine crank switch returns to OFF. After both generators are online, the APU will run for 1 minute and then shut down automatically. Engine start checks - [ ] PARK BRK handle FULLY SET [ ] BATT switch ON [ ] Battery gauge CHECK Nominal voltage for a "good" battery should be 23 to 24 vdc. Minimum battery voltage is that which provides a successful engine start (i.e., APU remains online and the EFD remains powered to provide indications of RPM and TEMP). EFD blanking and/or uncommanded APU shutdown should be anticipated with a battery voltage at or below approximately 18 vdc. If a weak battery results in an unsuccessful engine start attempt, the battery should be charged or replaced prior to takeoff, since the battery provides the last source of electrical redundancy for the FCCs. With external electrical power - [ ] EXT PWR switch RESET [ ] GND PWR switches 1, 2, 3 and 4 B ON [ ] L® DDI, HUD, and MPCD knobs ON VRS F/A-18E Superbug Section VIII: Checklists 267 Checklists [ ] COMM 1 and 2 knobs ON [ ] LT TEST switch TEST [ ] DDI/MPCD/UFCD ENTER DESIRED WPTS All starts - ON [ ] FIRE test switch TEST A [ ] FIRE test switch NORM [ ] FIRE test switch TEST B During a successful FIRE warning test ALL of the following lights should illuminate in each TEST position: both FIRE lights, the APU FIRE light, and both L and R BLEED warning lights. Additionally, the following voice aural warnings should be heard in order: "Engine fire left, engine fire right, APU fire, bleed air left, bleed air right" (each repeated twice). [ ] APU ACC caution light VERIFY OFF [ ] APU switch ON (within 30 seconds) [ ] RGEN switch ON [ ] BLEED AIR knob R-OFF/OFF [ ] Right throttle IDLE [ ] ENG CRANK switch R (10% N2 minimum.) Oil pressure should be a minimum of 10 psi within 30 seconds. Maximum transient EGT during start is 871°C. [ ] Battery gauge VERIFY 28 vdc [ ] L® DDI, HUD and MPCD knobs ON EFD - CHECK (ground idle) - [ ] RPM 61% min [ ] TEMP 250-500c [ ] FF 600-900 pph [ ] OIL 35-90 psi (warm oil) [ ] NOZ 77% to 83% If external power start - External electrical power DISCONNECT [ ] BLEED AIR knob NORM [ ] LT TEST switch TEST VRS F/A-18E Superbug Section VIII: Checklists 268 Checklists [ ] ENG CRANK switch L [ ] Left throttle IDLE (10% N2 minimum.) [ ] ENG CRANK switch CHECK OFF (prior to lightoff) [ ] EFD CHECK 8.0.2.2 CROSSBLEED START [ ] APU switch OFF [ ] BLEED AIR knob NORM [ ] ENG CRANK switch L® [ ] Operating engine throttle 80% N2 [ ] Starting engine throttle IDLE (10% N2 minimum.) [ ] ENG CRANK switch CHECK OFF [ ] EFD CHECK Happy New Year, Roman Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
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