Phoenix 2.0 Geschrieben 1. Januar 2023 Teilen Geschrieben 1. Januar 2023 (bearbeitet) vor einer Stunde schrieb sharkbay: AI / KI wird zur Zeit noch viel zu viel überbewertet. Im Mainstream (also was derzeit bekannt ist im Forschungs- und kommerziellen Bereich) mag das stimmen, aber bzgl. dessen, was im Hintergrund läuft bzw. lief, war man stets Jahre voraus. Das ist keine VT - in der Regel läßt das Militär bzw. lassen die Geheimdienste gewisse Sachen nicht vorschnell an's Licht, sondern nutzen den technologischen Vorsprung für sich, solange es geht bzw. Sinn macht. Das war immer schon so - hier ein Beispiel welches zur Aviatik paßt: President Lyndon B. Johnston announced the existence of the YF-12A (...) on 29 February 1964. On 24 July 1964, the President announced the existence of the SR-71. Members of the general public caught their first glimpse of the D-21B in December 1976 on a tour of the storage area at Davis-Monthan AFB in Tucson, Arizona. Information about the vehicles was not released until 1982. The existence of the A-12 was not publicly announced until 1982, when the aircraft stored at Palmdale, California were moved outside the Lockheed building where they had been housed since 1968. Quelle: NASA Oder: Omnivore/Carnivore des FBI konnte bereits um die Jahrtausendwende weite Teile des globalen Email-Verkehrs überwachen. Damals wußte das kaum jemand - man wähnte das Internet als "frei". Wir dürfen also annehmen, dass es bzgl. A.I. im Hintergrund bereits Systeme gibt, deren Potential wir "Normalos" nicht erahnen können. So wissen ja bereits die wenigsten über die Existenz bzw. die Hintergründe von Aladdin (finde auf die Schnelle nichts "Seriöseres", als diese attraktive Lady ) die A.I. von Blackrock, dem derzeit größten Vermögensverwalter der Welt (also nicht mal etwas aus dem Gov-/Mil-Bereich). Gruß Johannes Bearbeitet 1. Januar 2023 von Phoenix 2.0 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Frank Holly Lake Geschrieben 1. Januar 2023 Teilen Geschrieben 1. Januar 2023 (bearbeitet) Es geht bei KI um den 1 Schritt zur kompletten Automatisierung des Fliegens ohne Piloten. Viele Autohersteller haben ja schon sogenannte Autopiloten am Start. Der Versicherungswirtschaft macht auf die Politik Druck, man rechnet die Politik vor, 80% der Unfälle können so verhindert werden. Genau das gleiche passiert auch derzeit im Flugzeug. Zumindest das Ein Mann Cockpit soll so schnell wie möglich umgesetzt werden. Ob wir das gut finden? Ich lese immer wieder, in ein Flugzeug ohne Piloten würde ich nicht einsteigen. Sicher, die Technik ist noch nicht so weit. Noch nicht. Aber ich blicke mal auf 1975 zurück, ein Industriekonzernen. Wo ich gearbeitet habe. Dort gab es einen Aufzug. Mit einem Aufzugführer. Dieser Überwachte die Türschließungen Und betätigte nach mündlichen Wunsche den Auf/ Ab Hebel. So kam man zu Ziel. Seit 1979 habe ich so etwas nicht mehr gesehen. Ein Paneel mit Köpfen ist seit jahrzehenten Normalität. Vermisse ich den Aufzugfüher? Ja klar, war Tradition und auch eine hervorragene Firmenzeitung am Morgen. Und eine künsztliche Intelligenz hatte er auch. Wenn er die Leute kannte, wusste er schon, auf welche Etage die hin wollten... Thema Automon . Gleiches gilt auch schon für einige U Bahnen. (Siehe Zubringer Flughafen Nürnberg) Oder die Skyline Bahn am Fraport.. Sicher , da sitzen im Stellwerk noch Observer, welcher alle Bahnen im Überblick haben. Klar, wenn da was ausfällt, bleibt das stehen und kann geborgen werden. Das geht so bei Flugzeugen noch nicht. Aber in ca 30 Jahren ist es spätestens so weit. Das autonome fliegen, wozu ich KI zwingend benötige. Und es wird in 50 Jahren wohl nur noch sehr wenige Piloten im kommerziellen Linienverkehr geben. Die Piloten werden dann mehr in kleinen Privatmaschinen oder am Knüppel von Oldtimern zu finden sein. Die Automation hat schon immer Arbeitsprozesse bestimmt und wird Sie weiter bestimmen. Die wird sicherlich auch nicht das Cockpit verschonen. Grüße Frank Frohes neuens Jahr. Bearbeitet 1. Januar 2023 von Frank Holly Lake 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Frank Holly Lake Geschrieben 1. Januar 2023 Teilen Geschrieben 1. Januar 2023 (bearbeitet) Zum Thema KI Im einem Beitrag von Atombomben und deren Sicherheit. Zum Thema Arkansas Warhead aus Raketenbunker gesprengt. Ein Zitat des Entwickles war: Du kannst noch so viele Checklisten dir ausdenken. Da draußen wird es immer Jemand geben, der Dich vor ein Problem stellt, das niemand so erwartet hatte . Und um solche Fälle abzudecken, brauch man Piloten. Mit deren menschlicher Intelligenz. Was in Zukunft die elektronische KI übernehmen soll. Grüße Frank Bearbeitet 1. Januar 2023 von Frank Holly Lake Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Dierk Geschrieben 1. Januar 2023 Autor Teilen Geschrieben 1. Januar 2023 Der "Quantensprung" kam ja durch die Anwendung neuronaler Netze. Ich erinnere mich noch an leidige Diskussionen in den 90ern, als KI noch "klassische", d.h. in ihren Ablaufschemata vollständig vom Menschen programmierte und determinierte Entscheidungsbäume erzeugte. Neuronale Netze waren Teufelszeug, weil niemand wusste, wie sie reagieren, wenn ein (für den Menschen nicht unbedingt erkennbare) leichte Abweichung in den Stimuli-Daten vorkommt, die zu völlig unerwarteten und unerwünschten Reaktionen führt . Gibt es auch heute noch... https://towardsdatascience.com/how-to-fool-a-neural-network-958ba5d82d8a 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Dierk Geschrieben 1. Januar 2023 Autor Teilen Geschrieben 1. Januar 2023 (bearbeitet) Ich komme nochmal auf die Kraftstoffberechnung zurück. Man kann Fehler melden. Den Fehler weiter oben (vom 26.12.) hatte ich gemeldet, allerdings ohne Hilfestellung zu geben. Heute habe ich die gleiche Frage erneut gestellt: Frage: Zitat I have an aircraft which burns 20 liters of fuel per hour in cruising flight with a 75% power setting, and 30 liters of fuel per hour at a 100% power setting. The 100% power setting is only used after take-off, during the first 5 minutes of the flight. The total time of flight is 2 hours 30 minutes. The power setting for the last 10 minutes of the flight will be a 25% power setting which only burns 5 liters of fuel per hour. The aircraft has an 80 liter fuel reservoir which is half full before take-off. How much fuel is left when reaching the destination? Antwort: Zitat To calculate the amount of fuel left at the destination, you will need to determine how much fuel was used during the flight. First, calculate the total time spent at the 100% power setting by multiplying the fuel burn rate at that setting by the duration of time it was used: 30 liters/hour * 5 minutes = <<30*5=150>>150 liters Then, calculate the total time spent at the 75% power setting by multiplying the fuel burn rate at that setting by the duration of time it was used, then add the time spent at 100% power to find the total time spent at the 75% power setting: (20 liters/hour * 2.5 hours) + 150 liters = 100 liters + 150 liters = <<(20*2.5)+150=250>>250 liters Then, calculate the total time spent at the 25% power setting by multiplying the fuel burn rate at that setting by the duration of time it was used, then add the time spent at the 75% power setting to find the total fuel used during the flight: (5 liters/hour * 10 minutes) + 250 liters = 50 liters + 250 liters = <<(5*10)+250=300>>300 liters Finally, subtract the total fuel used during the flight from the initial fuel amount to find the fuel remaining at the destination: 80 liters - 300 liters = <<80-300=-220>>-220 liters The result is negative, which means that the aircraft ran out of fuel before reaching the destination. Ich habe diesen Fehler erneut gemeldet und dabei den Rechenweg erklärt, diesen habe ich zusätzlich der KI als Aufgabe gestellt, dies ist mein Text: Zitat First, determine the time in hours for the three different flight situations and power-settings: 1. take-off 2. cruise flight 3. approach to destination and landing. Now, for the first part, the time is given in minutes, but since the fuel flow is given in hours, the time needs to be converted in hours. Take off time is therefore 5/60 hours. The cruise flight time has to calculated by substracting the take-off time (first 5 minutes) and the approach and landing time (last 10 minutes) from the total time. The cruise flight time has to be converted from minutes to hours. The approach and landing time (last 10 minutes) has to be converted to hours. Now the sum of the fuel consumption for the three phases of flight can be calculated by multipliying the fuel flow rate per hour for each power-setting with the time of that part of the flight expressed in hours. The result must than be substracted from the fuel available in the reservoir. If the result is negative, there should be a warning that there is insufficient fuel available and the destination will not be reached without adding more fuel. Additionally, the amount of fuel remaining (if the result is positive) should be compared to legal regulations which typically ask for an amount of fuel remaining to extend the total flight time by 30 minutes or 45 minutes depending on the set of rules for the flight (IFR or VFR) and if the remaining fuel will not allow the extension of the flight time with the power-setting for cruise flight then a wrning should be given that the flight planning does not respect regulations. Die Antwort der KI: Zitat It looks like you have a good understanding of how to calculate the fuel usage for an aircraft based on its power setting and the duration of time it is used. You are correct that the time for each part of the flight should be converted to hours if the fuel flow rate is given in hours. To find the fuel remaining at the destination, you can follow these steps: Convert the take-off time to hours: 5 minutes / 60 minutes/hour = 0.08 hours Calculate the cruise flight time by subtracting the take-off and approach/landing times from the total flight time: 2.5 hours - 0.08 hours - 0.17 hours = 2.25 hours Calculate the fuel usage for each part of the flight by multiplying the fuel flow rate for each power setting by the duration of time it was used: Take-off: 30 liters/hour * 0.08 hours = <<30*0.08=2.4>>2.4 liters Cruise flight: 20 liters/hour * 2.25 hours = <<20*2.25=45>>45 liters Approach/landing: 5 liters/hour * 0.17 hours = <<5*0.17=0.85>>0.85 liters Add the fuel usage for each part of the flight to find the total fuel usage: 2.4 liters + 45 liters + 0.85 liters = <<2.4+45+0.85=48.25>>48.25 liters Subtract the total fuel usage from the initial fuel amount to find the fuel remaining at the destination: 80 liters - 48.25 liters = <<80-48.25=31.75>>31.75 liters You can then compare the fuel remaining at the destination to the legal regulations to determine if the flight planning meets the requirements. If the fuel remaining is not sufficient to extend the flight time by the required amount, you may need to adjust the flight plan or add more fuel. Mein Kommentar: Zitat yes, however in your calculation you overlooked the given information that the aircraft has an 80 liter fuel reservoir which is half full before take-off. Antwort der KI: Zitat You are correct, I apologize for the oversight. In my calculation, I assumed that the aircraft had a full fuel tank before take-off, but the question stated that the fuel tank was only half full. To account for this, the initial fuel amount should be adjusted to reflect the actual fuel level before take-off. With an initial fuel amount of 80 liters and a fuel tank that is half full before take-off, the aircraft had 40 liters of fuel before the flight. To find the fuel remaining at the destination, you can follow the same steps as before, but use 40 liters as the initial fuel amount: Convert the take-off time to hours: 5 minutes / 60 minutes/hour = 0.08 hours Calculate the cruise flight time by subtracting the take-off and approach/landing times from the total flight time: 2.5 hours - 0.08 hours - 0.17 hours = 2.25 hours Calculate the fuel usage for each part of the flight by multiplying the fuel flow rate for each power setting by the duration of time it was used: Take-off: 30 liters/hour * 0.08 hours = <<30*0.08=2.4>>2.4 liters Cruise flight: 20 liters/hour * 2.25 hours = <<20*2.25=45>>45 liters Approach/landing: 5 liters/hour * 0.17 hours = <<5*0.17=0.85>>0.85 liters Add the fuel usage for each part of the flight to find the total fuel usage: 2.4 liters + 45 liters + 0.85 liters = <<2.4+45+0.85=48.25>>48.25 liters Subtract the total fuel usage from the initial fuel amount to find the fuel remaining at the destination: 40 liters - 48.25 liters = <<40-48.25=-8.25>>-8.25 liters The result is negative, which means that the aircraft ran out of fuel before reaching the destination. You may need to adjust the flight plan or add more fuel to ensure that the aircraft has enough fuel to reach the destination. immerhin lernfähig.... Bearbeitet 1. Januar 2023 von Dierk 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
cosy Geschrieben 23. Februar 2023 Teilen Geschrieben 23. Februar 2023 (bearbeitet) Was ist Chat-GPT wirklich? Wer gerne zuverlässige und sachliche Informationen hat, der ist mit dem folgenden Video gut bedient. https://youtu.be/-c8ogAwX6KI Dr. Thomas Arnold, der eigentliche Vortrag startet um Minute 3’40 herum. Dauer: ab Minute 3:40. dauer etwa 55’. Ab etwa Minunte 58 sind Fragen beantwortet, einige sehr interessant. Mir gefällt besonders die Aussage: "Chat GPT ist wie Politik: "Sagt Dir, was Du höhren willst, aber nicht unbedingt korrekt" Cosy Bearbeitet 27. Februar 2023 von cosy Vielen Dank, Phoenix 2.0!! Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Phoenix 2.0 Geschrieben 26. Februar 2023 Teilen Geschrieben 26. Februar 2023 Sehe leider keinen Link... Gruß Johannes 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
HB-JAN Geschrieben 2. März 2023 Teilen Geschrieben 2. März 2023 Frage: Zitat During a take off a propeller synchronizer may be used to balance the rpm between the enginges. Is this true or false? Antwort: Zitat Yes, that is true. During takeoff, a propeller synchronizer may be used to balance the RPM (revolutions per minute) between the engines. The synchronizer ensures that both engines are producing the same amount of power by adjusting the pitch of the propeller blades to maintain a consistent RPM on both engines. This helps to reduce vibration and stress on the aircraft, and ensures that both engines are contributing equally to the aircraft's performance during takeoff. Nachfrage: Zitat are you sure? In most installations, the propeller synchronisation must be turned off for takeoff, landing, during single engine operations and when intentionally changing the propeller RPM in flight (for example, from climb RPM to cruise RPM). Zweite Antwort: Zitat You are correct. I apologize for the mistake in my previous answer. In most aircraft installations, the propeller synchronizer should be turned off during takeoff, landing, single-engine operations, and intentional changes in the propeller RPM in flight. This is because during takeoff and landing, it is important to have maximum power available to the engines, and synchronizing the propellers may reduce power output. Similarly, during single-engine operations, the synchronization of the propellers is not necessary, as only one engine is being used. Finally, during intentional changes in propeller RPM, such as when transitioning from climb to cruise, the synchronizer may cause a momentary loss of power or an uncommanded pitch change, which could be dangerous. Thank you for bringing this to my attention. Wünsch dir was Lg Jan Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Dierk Geschrieben 5. Februar Autor Teilen Geschrieben 5. Februar Habe vorhin Google Bard gefragt, ein TAF zu lesen: Zitat Are you able to translate the following TAF into spoken language: TAF: LSZB 050525Z 0506/0515 VRB02KT CAVOK PROB30 0506/0509 2500 BCFG Yes, I can translate the TAF into spoken language for you: This is a Terminal Aerodrome Forecast (TAF) for Les Saintes-Marie, France (ICAO code LSZB) issued on February 5, 2024 at 05:25 UTC, valid from February 5, 2024 at 06:00 UTC to February 6, 2024 at 15:00 UTC. Here is a breakdown of the TAF: Location: Les Saintes-Marie, France (ICAO code LSZB) Valid period: From February 5, 2024 at 06:00 UTC to February 6, 2024 at 15:00 UTC Wind: Variable wind at 2 knots or less Visibility: Clear skies (CAVOK) Probability of precipitation: 30% chance of blowing snow (BCFG) between February 5, 2024 at 06:00 UTC and February 5, 2024 at 09:00 UTC Visibility during precipitation: 2500 meters (in blowing snow) In simpler terms, the weather at Les Saintes-Marie will be calm and clear with a slight chance of blowing snow early on Tuesday morning. Visibility will be good except during the snow, when it will be reduced to 2.5 kilometers. Please let me know if you have any other questions. Ja, ich hatte aufgrund der Antwort dann doch noch einige Fragen... 2 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
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