Chris1984 Geschrieben 6. März 2022 Teilen Geschrieben 6. März 2022 Guten Abend, ich bin mir nicht ganz sicher in welchen Bereich das Thema angesiedelt werden könnte, daher bitte ich darum es zu verschieben. falls es hier falsch aufgehoben ist. Zu meiner Frage: Ich bin vor kurzem mit der Lufthansa Cityline von Frankfurt nach Friedrichshafen mit der CRJ 900 geflogen und wir sind den Anflug auf FDH über die Seeseite auf die Piste 06 geflogen. Vor dem Start in FRA wurde von der Flugbegleiterin die Benutzung der Schwimmweste demonstriert. Klar ist davon auszugehen, dass dies mit dem Landeanflug über den Bodensee zusammenhängt. Was mich allerdings wundert ; ich bin letzten Sommer mit dem A319 (auch op. by CLH - also gleiche Airline) von MUC nach GWT geflogen und der Anflug auf Sylt erfolgte von Norden über die Nordsee auf die Piste 14. Hier wird ja im Anflug auch eine größere Wasserfläche bis kurz vor der Landung überflogen, allerdings gab es in München durch die Flugbegleiter keine Einweisung in den Gebrauch der Schwimmweste. Gibt es internationale Vorgaben, ab wann eine Crew bei einem Flug den Gebrauch der Schwimmwesten erläutern muss? Da dies bei meinen Flügen unterschiedlich gehandhabt wurde, würde ich vermuten, dass bei meinen Flug nach Friedrichshafen eine Anweisung des CPT beim Briefing erfolgt ist, dass die Crew den Gebrauch der Schwimmweste demonstrieren soll? Viele Grüße Christian Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
oneworldflyer Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 Ich bin vor Jahren mit helvetic von ZRH nach OSL geflogen und war auch erstaunt, dass es keine Info zur Schwimmweste gab. Das Ganze müsste wohl in einem der ICAO Docs geregelt sein. Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
landinglight Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 In einem anderen Forum ist das hier zu lesen, aber möglicherweise nicht mehr 100% up to date: Zitat Aus JAR-OPS1 : JAR-OPS 1.285 Passenger briefing An operator shall ensure that: (a) General. (1) Passengers are given a verbal briefing about safety matters. Parts or all of the briefing may be provided by an audio-visual presentation. (2) Passengers are provided with a safety briefing card on which picture type instructions indicate the operation of emergency equipment and exits likely to be used by passengers. B) Before take-off (1) Passengers are briefed on the following items if applicable: (i) Smoking regulations; upright position and tray table stowed; (iii) Location of emergency exits; (iv) Location and use of floor proximity escape path markings; (v) Stowage of hand baggage; (vi) Restrictions on the use of portable electronic devices; and (vii) The location and the contents of the safety briefing card, and, (2) Passengers receive a demonstration of the following: (i) The use of safety belts and/or safety harnesses, including how to fasten and unfasten the safety belts and/or safety harnesses; (ii) The location and use of oxygen equipment if required (JAR-OPS 1.770 and JAR-OPS 1.775 refer). Passengers must also be briefed to extinguish all smoking materials when oxygen is being used; and (iii) The location and use of life jackets if required (JAR-OPS 1.825 refers). JAR-OPS 1.825 Life Jackets (See IEM OPS 1.825) (a) Land aeroplanes. An operator shall not operate a land aeroplane: (1) When flying over water and at a distance of more than 50 nautical miles from the shore; or (2) When taking off or landing at an aerodrome where the take-off or approach path is so disposed over water that in the event of a mishap there would be a likelihood of a ditching, unless it is equipped with life jackets equipped with a survivor locator light, for each person on board. Each life jacket must be stowed in a position easily accessible from the seat or berth of the person for whose use it is provided. Life jackets for infants may be substituted by other approved flotation devices equipped with a survivor locator light. B) Seaplanes and amphibians. An operator shall not operate a seaplane or an amphibian on water unless it is equipped with life jackets equipped with a survivor locator light, for each person on board. Each life jacket must be stowed in a position easily accessible from the seat or berth of the person for whose use it is provided. Life jackets for infants may be substituted by other approved flotation devices equipped with a survivor locator light. JAR-OPS 1.830 Life - rafts and survival ELTs for extended overwater flights (a) On overwater flights, an operator shall not operate an aeroplane at a distance away from land, which is suitable for making an emergency landing, greater than that corresponding to: (1) 120 minutes at cruising speed or 400 nautical miles, whichever is the lesser, for aeroplanes capable of continuing the flight to an aerodrome with the critical power unit(s) becoming inoperative at any point along the route or planned diversions; or (2) 30 minutes at cruising speed or 100 nautical miles, whichever is the lesser, for all other aeroplanes, unless the equipment specified in sub-paragraphs B) and C) below is carried. B) Sufficient life-rafts to carry all persons on board. Unless excess rafts of enough capacity are provided, the buoyancy and seating capacity beyond the rated capacity of the rafts must accommodate all occupants of the aeroplane in the event of a loss of one raft of the largest rated capacity. The life-rafts shall be equipped with: (1) A survivor locator light; and (2) Life saving equipment including means of sustaining life as appropriate to the flight to be undertaken (see AMC OPS 1.830 B)(2)); and C) At least two survival Emergency Locator Transmitters (ELT(S)) capable of transmitting on the distress frequencies prescribed in ICAO Annex 10, Volume V, Chapter 2. (See [ACJ OPS 1.820]). [Ch. 1, 01.03.98; Amdt. 9, 01.09.05] Vielleicht war ja gerade Ebbe im Wattenmeer? Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
DaMane Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 (bearbeitet) Ich bin in den frühen 1990er Jahren einmal als PAX mit einer AN-2 von der Krim nach Kiev geflogen, und wir wurden gar nicht in den Gebrauch von Fallschirmen eingewiesen Gruß Manfred Bearbeitet 7. März 2022 von DaMane Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
tamiko Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 (bearbeitet) vor 4 Stunden schrieb boston83: In einem anderen Forum ist das hier zu lesen "that in the event of a mishap there would be a likelihood of a ditching" Anhand des Worts "likelihood" im von dir zitierten nehme ich an, dass tatsächlich von jedem Operator sehr individuell festgelegt werden kann, für welche Flüge/Airports die Schwimmweste mit in die Safety Demo einbezogen wird, und für welche nicht. Direkt am Meer gelegene Airports wie z.B. Heraklion oder Nizza, da ist die Sache natürlich klar. Aber für andere Airports hab auch ich Flüge mit unterschiedlichen Airlines erlebt, wo Airline A die Schwimmwesten erklärt hat, Airline B aber nicht Dann gibt es noch ein paar Carrier, die nur eine einzige "Version" der Safety-Demo haben, also immer mit Schwimmweste. Und dann gibt es Carrier die nur eine einzige Version haben, die aber soo elendslange dauert (7min++, einsprachig mit Untertitel), dass bei den Schwimmwesten schon längst keiner mehr aufmerksam zuschaut Wenn wirklich auf 1 von 100 Mio. Flügen oder weniger das Unwahrscheinliche eintreten sollte, und eine Notlandung mit Wahrscheinlichkeit einer Notwasserung vorbereitet wird, gibt es sowieso nochmal detaillierte Anweisungen für das Anlegen der Schwimmwesten durch die Kabinenbesatzung (inkl. Brace Position, Emergency Exit Briefing etc.) Lg Joseph Bearbeitet 7. März 2022 von tamiko Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
landinglight Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 vor 8 Stunden schrieb DaMane: mit einer AN-2 von der Krim nach Kiev geflogen, und wir wurden gar nicht in den Gebrauch von Fallschirmen eingewiesen Das ist echt unverständlich. Schau mal in die Liste der Vorfälle bei Wikipedia! https://de.wikipedia.org/wiki/Antonow_An-2#Zwischenfälle Bei der Aceton-Sache hätte ein Fallschirm vielleicht geholfen 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
CFM Geschrieben 7. März 2022 Teilen Geschrieben 7. März 2022 vor 8 Stunden schrieb tamiko: Wenn wirklich auf 1 von 100 Mio. Flügen oder weniger das Unwahrscheinliche eintreten sollte, und eine Notlandung mit Wahrscheinlichkeit einer Notwasserung vorbereitet wird, gibt es sowieso nochmal detaillierte Anweisungen für das Anlegen der Schwimmwesten durch die Kabinenbesatzung (inkl. Brace Position, Emergency Exit Briefing etc.) Lg Joseph Die meisten Ditchings die mir einfallen waren unvorbereitet und eher kurzfristig. Somit keine Zeit für nachträgliche Briefings. Hudson ist ein Beispiel, aber es sind öfters Flugzeuge im Wasser gelandet nachdem sie über die Piste hinweg sind bei Startabbruch oder Landung, oder auch vor der Piste im Wasser gelandet sind. Zur Christians Frage würde ich auch sagen es ist möglich daß sie es schlicht vergessen haben. Fred Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
Tigerstift1 Geschrieben 8. März 2022 Teilen Geschrieben 8. März 2022 Hallo zusammen, CAT.OP.MPA.170 Passenger briefing (Regulation (EU) 2019/1384) The operator shall ensure that passengers are: (a) given briefings and demonstrations relating to safety in a form that facilitates the application of the procedures applicable in the event of an emergency; and (b) provided with a safety briefing card on which picture-type instructions indicate the operation of safety and emergency equipment and emergency exits likely to be used by passengers. AMC1 CAT.OP.MPA.170 Passenger briefing (ED Decision 2019/019/R) PASSENGER BRIEFING Passenger briefings should contain the followingv: (a) Before take-off (1) Passengers should be briefed on the following items, if applicable: (i) any cabin secured aspects, e.g. required position of seatbacks, tray tables, footrests, window blinds, etc. as applicable; (ii) emergency lighting (floor proximity escape path markings, exit signs); (iii) correct stowage of hand baggage and the importance of leaving hand baggage behind in case of evacuation; (iv) the use and stowage of portable electronic devices, including in-flight entertainment (IFE) systems; (v) the location and presentation of the safety briefing card, the importance of its contents and the need for passengers to review it prior to take-off; and (vi) compliance with ordinance signs, pictograms or placards, and crew member instructions; and (2) Passengers should receive a demonstration of the following: (i) the use of safety belts or restraint systems, including how to fasten and unfasten the safety belts or restraint systems; (ii) the location of emergency exits; (iii) the location and use of oxygen equipment, if required. Passengers should also be briefed to extinguish all smoking materials when oxygen is being used; and (iv) the location and use of life-jackets if required. (3) Passengers occupying seats with direct access to emergency exits not staffed by cabin crew members should receive an additional briefing on the operation and use of the exit. CAT.IDE.A.285 Flight over water (Regulation (EU) 2019/1384) (a) The following aeroplanes shall be equipped with a life-jacket for each person on board or equivalent flotation device for each person on board younger than 24 months, stowed in a position that is readily accessible from the seat or berth of the person for whose use it is provided: (1) landplanes operated over water at a distance of more than 50 NM from the shore or taking off or landing at an aerodrome where the take-off or approach path is so disposed over water that there would be a likelihood of a ditching; 1 Zitieren Link zu diesem Kommentar Auf anderen Seiten teilen Mehr Optionen zum Teilen...
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